Uważaj w kuchni na witaminę C

Niepodważalnie naturalna witamina C należy do tej grupy substancji, którą w bardzo łatwy sposób można nieodwracalnie stracić, zanim jeszcze trafi ona do naszego organizmu wraz z pełnowartościowym pokarmem. Warto zatroszczyć się o to, aby jednak tak się nie działo, a przynajmniej, w miarę możliwości, zmniejszyć ilość strat. Jak to zrobić? Jest na to kilka sposobów.

Świeże, nieprzetworzone produkty

Jeżeli chcemy, by naszą zróżnicowaną dietę wspierała naturalna witamina C, musimy dowiedzieć się co tak naprawdę jej szkodzi i na co należy uważać. A lista sytuacji, w których ją tracimy, jest niestety długa. Należą do nich między innymi: 

  • pozostawienie produktów na długotrwały wpływ tlenu,
  • wysokie temperatury,
  • siekanie, rozdrabnianie, miażdżenie, przetwarzanie,
  • obieranie. 

Wymienione czynności należą do tych, z których nie da się zrezygnować, chcąc przyrządzić jakikolwiek posiłek. Czy zatem naturalna witamina C, jej pokłady w produktach spożywczych, zawsze muszą być ubogie? Oczywiście, że nie! 

Sposoby na to, jak ograniczyć utratę witaminy 

Jeżeli chcemy, by naturalna witamina C jak najdłużej została w danych produktach spożywczych, to powinniśmy ograniczyć ich przetwarzanie (krojenie oraz obierania), a następnie pozostawianie na działanie tlenu, gdyż witamina C w szybki sposób się utlenia. Przetworzoną w taki sposób żywność najlepiej jest więc od razu spożywać bądź też mrozić (temperatura w lodówce jest za niska, by zatrzymać drogocenne substancje). Jeżeli nie chcemy stracić kwasu askorbinowego podczas gotowania, to przed nim należy wrzucić ingredienty do wrzątku. To sprawdzona i powszechna metoda, podobnie jak gotowanie na parze, która również pozwala nam zatrzymać większą ilość cennych składników. W przypadku, gdy ktoś nie ma czasu przyrządzić pełnowartościowego posiłku lub robi to rzadko, warto zdecydować się chociażby na sprawdzoną suplementację, która może obejmować dodatkowo między innymi selen, mangan suplement, chrom w tabletkach, kwas alfa liponowy, l karnitynę, czy też glutation. Nie wolno zapomnieć ponadto o innych witaminach, których odpowiedni poziom pozwala na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Zaliczyć można do nich między innymi witaminę B12, B3, K2, K2 MK7, jak i witaminę B complex – łączącą kilka najważniejszych substancji.